Dutch

DE PROVINCIE LUIK, EEN WAAR FIETSPARADIJS

De provincie Luik is heel actief op het gebied van sport en grote evenementen, waarbij de wielersport een belangrijke plaats inneemt. Onze provincie was en is inderdaad nog altijd een waar “fietsparadijs”.

De Ardense klassiekers en de 3 grote Rondes

De “Doyenne des Classiques”, Luik-Bastenaken-Luik is een monument in de wielrennerswedstrijden van een dag. Ze werd voor het eerst georganiseerd op 29 mei 1892 onder de benaming “Luik-Bastenaken en terug”, en de koers viert in 2017 dus zijn 125e verjaardag.

Sinds 1936 heeft ook de “Waalse Pijl” zich een plaats veroverd in de keuze in de internationale agenda van de klassiekers. Met de aankomst bij de “Muur van Hoei” plaatst de provincie Luik zich dus op de sportieve en populaire kalender.

Buiten de gebruikelijke ontvangst van de Ronde van Frankrijk, waaronder zijn “Grand Départ” in 2004 en 2012, heeft de provincie Luik de eer om het vertrek van de Giro in 2006 en de passage van een etappe van de Vuelta in 2009 te ontvangen.

Door het organiseren van grote evenementen van die aard, stimuleert de provincie Luik de economie en versterkt ze het internationale imago van de provincie. Dit positieve effect kon aan de hand van verschillende onderzoeken hieromtrent worden beoordeeld.

Een aantal mythische aspecten voor de beroepsrenners en amateurs

Deze wielerklassiekers zouden uiteraard niet zo belangrijk zijn zonder deze mythische plaatsen waar de mooiste pagina’s van hun geschiedenis geschreven zijn. De Muur van Hoei, de hellingen van la Redoute, Stockeu, de Haute Levée, de Roche-aux-Faucons, Saint-Nicolas of nog de hellingen van Maquisard en Rosier zijn voortaan bekende plekken voor beroepswielrenners of amateurs.

Wielertoerisme of fietsen met het gezin

Deze mythische hellingen worden uiteraard beklommen door wielertoeristen, maar ook het fiets- en gezinstoerisme neemt in de provincie Luik een belangrijke plek in. Er wordt momenteel een pijlennetwerk met “knooppunten” geïnstalleerd, en er wordt een fietsroutenetwerk ontwikkeld, een activiteit in volle groei. Bovendien zijn er tijdens de verschillende edities Beau Vélo de Ravel RTBF duizenden deelnemers samengekomen om te fietsen in de provincie Luik (Jehay 2015, Luik 2016, Dison 2017).

Opleiding voor jongeren

Naast de grote evenementen en het fietstoerisme, zet de provincie Luik zich sterk in voor de opleiding van jongeren. In het licht hiervan stelt ze verschillende initiatieven voor.

De Académie provinciale des sports (infos) stelt bijna 4.000 jongeren tussen 4 en 16 jaar voor om gedurende enkele sessies verschillende sporten op een ludieke manier te ontdekken en uit te proberen. Tussen de voorgestelde sporten zit uiteraard het “klassieke” wielrennen, maar ook BMX, VTT, afdalingen.

Er wordt trouwens door het Institut Provincial d’Enseignement Secondaire de Seraing een afdeling “wielrennen-studies” (infos) aangeboden in het secundair onderwijs. Deze leerlingen kunnen bovendien gebruik maken van de provinciale fietspiste van Alleur (infos), een unieke infrastructuur die door de provincie Luik wordt gemaakt en beheerd.

Wielerbanen en fietsfabrieken: Luik in de voortrekkersrol

De regio Luik was trouwens in België een van de pioniers om een wielerbaan aan te leggen. Zo werd de wielerbaan van Boverie op 12 juli 1891 ingehuldigd, achter het huidige Museum La Boverie. Deze werd in 1904 afgebroken om plaats te maken voor de Exposition Universelle van 1905. Op dat ogenblik voerden de pioniers van Liège Cyclist’s Union ook het voetbal in, door in 1892 de Football Club Liégeois op te richten. Deze voetbalafdeling werd door de L.C.U. een aantal weken voor de organisatie van de eerste “Luik-Bastenaken en terug” opgericht, samen met de eerbiedwaardige Pesant Club Liégeois, die nog altijd verbonden is met onze wedstrijddagen, en de Safety Club Liégeois en Velocemen Club de Wandre.

Deze voetbalclub gebruikt eveneens de immense wielerbaan van Rocourt van 1921 tot de vernietiging ervan in 1994. Er werden meer bepaald verschillende aankomsten van Luik-Bastenaken-Luik en 4 Wereldkampioenschappen baanwielrennen (1950 – 1957 – 1963 – 1975) georganiseerd.
En ten slotte is een beetje in de vergetelheid geraakt dat de regio Luik de zetel was van tal van fietsfabrieken, toen deze sport superpopulair werd einde 19e eeuw. Zo waren er de fabrieken Sarolea, Legia en de Fabrique Nationale die er in serie fietsen vervaardigden, of nog het Luikse bandenbedrijf Englebert dat zijn productie diversifieerde met fietsuitrustingen.